Als we de gegevens er op naslaan dan vindt iedereen een goed business plan belangrijk. Nagenoeg 100% geeft aan een goed business plan relevant te vinden. Vervolgens vindt 80% het lastig om een plan van visie naar actie te vertalen. Laat staan om het plan echt als leidraad voor je team en bedrijf te gebruiken.

Het verschil tussen een business plan hebben en een goed business plan, zit m in het volgende:

  • Kies 1 bepaalde methodiek die je jezelf en je team eigen maakt. Al het nieuwe is in het begin wennen en voelt oncomfortabel. Je moet even door de opbouw van een methodiek heen bijten. Zelf ben ik fan van de OGSM methodiek. Deze methodiek pas ik dan ook meerdere jaren bij verschillende teams toe. Als je de methodiek beheerst dan zie je hoe doordacht en eigenlijk hoe logisch het is opgebouwd. De logische opbouw van een methodiek dwingt om echt scherp te kiezen

 

  • Scherp kiezen is voor veel mensen lastig. We zijn van nature angstig om iets te missen. Terwijl juist het tegenovergestelde waar is. Stel je jezelf maar eens voor wat succesvoller uitpakt. Als je keuzes maakt en vol focus er voor kan gaan of dat je meerdere activiteiten met verspreide aandacht kan doen. Zelf heb ik het afgelopen jaar gemerkt. Ik heb met 2 websites gewerkt en dus ook 2 verschillende diensten voor 2 verschillende doelgroepen. Hoe moeilijk de beslissing ook is geweest en soms nog steeds me doet twijfelen. Ik heb ervoor gekozen om mijn ‘boost je werkleven’ activiteiten voor individuen/particulieren te stoppen. Om zodoende vol focus en energie te gaan voor teamwork. Mocht daar een individueel traject uit voort komen, dan is dat een natuurlijk proces maar ik stop mijn actieve marktbenadering op het gebied van individuele coaching.

 

  • Dan is het de kunst dat het businessplan duidelijk is verwoord. Wat ik hier mee bedoel is, dat er geen containerbegrippen in staan als ‘betere samenwerking’. Sowieso is ‘beter’ aan interpretatie onderhevig. Het is dan belangrijk om met de betrokkenen uit te werken wat er wordt verstaan onder betere samenwerking. Wat zie je jezelf en collega’s concreet anders doen? Het gaat dan om gedragsomschrijving. Als voorbeeld: een stichting waarbij het landelijk bureau meer moest gaan samenwerken met de lokale onderdelen met als doel efficiënter en effectiever werken. Samenwerken vertaalt zich in deze situatie als volgt: Het landelijk bureau haalt per kwartaal de wensen en behoeften op bij de lokale onderdelen en vertaalt deze wensen en behoeften naar landelijk aanbod. Het is belangrijk dat het plan heel duidelijk uitgelegd kan worden aan alle mensen in de organisatie.

 

  • Vervolgens is een plan niet statisch. Hiermee bedoel ik dat een plan van papier komt en vervolgens wordt bijgestuurd en weer op papier wordt aangepast. Het gaat erom dat je goed kunt monitoren of je op de goede weg bent en tijdig kunt bijsturen.

Wil jij of je team een boost geven om 2018 succesvol te starten met een goed business plan? Om iedereen te stimuleren hier stappen in te zetten, verloot ik een gratis strategiesessie (ter waarde van EUR1400,-) . Dit betekent dat ik een dagdeel met de betrokkenen besteed om de richting die je uit wilt met je team of bedrijf en de daarbij te nemen keuzes in kaart breng. Verder ontvang je een concept format met de eerste aanzet om jullie businessplan verder uit te kunnen werken. Wil je graag een strategiesessie voor je team of ken je iemand vanuit je netwerk voor wie een strategiesessie echt iets is? Zet dan de naam in de comments of stuur me een privé bericht naar: contact@teambuilding-midden.nl. Graag ook met een korte motivatie waarom je een strategiesessie wilt. Zodoende kan er een terechte winnaar worden gekozen.

Een mooie jaarwisseling en alle goeds voor 2018!

Monique

Ja, ik download graag de 
Gouden Verschilmakers

voor

Maximaal teamrendament

Gelukt! Check je email. Ik heb je de Gouden Verschilmakers toegestuurd

Ik ontvang graag meer informatie over de Masterclass en hoe ik me hiervoor kan aanmelden.

Gelukt! Check je email. Ik heb je de informatie over de Masterclass toegestuurd

Ja, ik ontvang graag een voorbeeld TMA Teamanalyse

Gelukt! Check je email. Ik heb je het voorbeeld TMA Teamanalyse toegestuurd

Ja, ik ontvang graag de tips 'van tobben naar toppen'

Gelukt! Check je email. Ik heb je de tips toegestuurd

Ja, ik download graag de
Persoonlijk Leiderschap e-gids

Gelukt! Check je email. Ik heb je de e-gids Persoonlijk Leiderschap gemaild.